JUlfest på Kristinehamns folkhögskola.

Igår efter skolan arrangerades en julfest för eleverna på Kristinehamns folkhögkola. Den anordnades också av eleverna från några av varje klass. En måndad tidigare orndades ett möte med alla  klassrepresentaterna från varje klass. Jag var klassrepresentat för College. allt skulle bestämmas. Matten, drickan, underhållet, glöggen och massor med annat. I måndags var det sista mötet innan den stora festen. Allt skulle gås igenom en sista gång. Jag och en till fick schemat för att vi hade tider att passa.

Igår då  var det dags för fest efter skolan. Jag hade inte många lektioner den dagen. så jag förberedde mig lite inför festen. Jag skulle vara Toastmaster eller Festgeneral. Hur det gick till är jag lite osäker på. Vi fick det jobbet av festkomitén, så det var bara att göra. Klassen skulle fixa det. Hur jag fick förtroendet att vara klassrepresentant vet jag inte heller. Kanske tog jag bara den. Och de andra accepterade det. NÅgon månad tidgare hade jag fått någon idé i duschen som bara poppad upp i min skalle. Jag skulle stå på schen. Det spelade ingen roll om det blev pankaka eller om det gick bra. Huvudsaken var at stå där framme. Jag kunde läsa upp något som jag skrivit. Grejen var inte att det skulle bli bra utan att det skulle vara för att stå där framme, för att jag inte tyckte om att stå längst fram, när alla stod och tittade på mig. Vad säger hjärnan då när ett Toastmaster tillfälle dyker upp framför näsan. Innan man viste ordet av fick man anförtroendet av klassen och av festkomitén att vara festgeneral.

Som sagt. Igår när jag gick igenom schemat några gånger upptäckte jag att det stod lotteri på schemat. Upptäckten av detta gjorde mig lite nervös. Jag kanske skulle ta hand om det. Sprang omedelbart till Husmor, som hade hand om festen och frågade om Lotteriet.

"Strunta i det." Sagde hon. "Vi lägger i mer manlar i gröten."

Hjärtat lugnade ner sig ett par slag och jag behövde inte oroa mig för den punkten. Kl. 17.00 samlades alla i entrén för att dricka lite glögg och småprata med lärare och elever. Jag hälsade alla välkomna och presentrade närmaste punkten i programmet. Det skulle hållas dansförestälning av Dansare, danshandledare och Tillval dans. Järngänget hade också en dans att visa upp. Föreställningen tog ungefär 45 min. Därefter gick vi tillbaka och in io matsalen. Alla satte sig ned. Jag presenterade resten av programmet och skulle ha i uppgift att dirigera borden när de fick hämta maten. I början såg det bra ut, så jag gick och satte mig. Men efter ett tag gick det mindre bra. En efter en från olika bord gick och hämtade mat i alla fall. Jag tyckte det var lika bra. En blinning kan inte se tvärs över matsalen om det är mycket folk  vid serveringen eller inte. Efter middagen lämnade jag över till dansarna som tog hand om långdansen och dans kring granan. Efter en drygt halvtimma återvände vi från Gympasalen en gång till, eftersom dansen hölls  där. En liten tårtbit, lite kakor och lite kaffe innan julföreställningen skulle hållas i Aulan. Den skulle framföras av Fritidsledarna från första året. Föreställningen var rolig. Det var en Parodi av Kristinehamns folkhögskola (KPS). Parodier på personal och kända elevprofiler. Under scenerna kom det folk som hälde vatten från ena hinken till den andra hinken. De höll på så ett antal gånger ända till slutet. Då vände de sig till publiken och kastade  hinkarna mot oss. Istället för vatten som alla trodde att detet var regnade det godis från hinkarna. Folk dök ned under stolarna för att grabba tag i så många som möjligt. Jag fick inte tag i någon, men jag fick 2 st av någon framför mig. Julfesten avslutades efter föreställningen. Men för eleverna hade festen redan börjat..


Kommentarer
Postat av: lil sis

Haha festgeneral? Ska du fixa jul afton hemma i västerslänt 133 då?

Förresten pankaka? är det ett uttryck från mig eller? :P erkänn!

2008-12-17 @ 23:59:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0