Julstämning i elevhemmet.

Under eftermiddagen, gick jag, Julia och Björn för att handla lite grejer på Coop. Vi gick även förbi ett litet loppis, men dr fanns inget intressant, bara porslin och lite smycken. Det enda som kanske var av intresse var ett 1000 bitars pussel som Julia var nära att köpa. Till sist hade vi tittat nog på loppisen och bestämde oss att gå till Coop. Väl på coop köpte vi lite frukt och grönsaker. Även lite andra saker som ljus och garn köpte jag. Pepparkaksdeg köpte jag också.

Några timmar senare fick jag många av grannarna på elevhemmet att engagera sig i pepparkaks bakninen. I början var det bara jag och Julia som var peppade att börja baka. Björn var också med, men han gjorde något annat. Han hade tydligen blivit inspererad av att städa, av programmet Rent hus. I alla fall. Köket är ju ett centrum för matlagning. Och förr eller senare måste folk komma dit för att överleva. Mårten kom dit och besökte oss under bakningen. Han drogs med av vår entusiasm och ghjälpte till en aning. Han slutade ungefär tio minuter senare när han skulle tvätta ett galler. Julia och jag fortsatte att baka. Det fick bli grisar, bockar, hjärtan, pepparkaksgummor, julgranar, stjärnor och hjärtan. Inte långt efter kommer Heidi och hennes kompis in i köket och drog den härliga doften av pepparkakor. Kompisen satte sig i vardagsrummet, men Heidi ville baka, så hon förenade sig med oss. Två plåtar åkte in och ut ur ugnen tills degen var slut. Då hade björn redan städat färdigt i köket och skulle göra sin kaka. En mjuk pepparkaka. Mer lik en socker pepparkaka. Den blev riktigt fin, men jag har inte smakat den än.

Kul var det att baka idag. Nu börjar julen närma sig i elevhemmet. Kul var det också att många hjälpte till. För det är inte kul att baka själv. tycker inte jag i alla fall. Mamma brukar köpa pepparkakor, men det är alltid roligare att göra sina egna. Mamma har väl inte tid antar jag och dessutm kanske lite jobbigt när man har mycket att göra. Hemma vill jag inte äta så mycket julmat, inte för att det inte är gott. Men jag saknar mammas goda asiatiska mat. Det finns ingen som gör det bättre än hon. Julmaten får man äta i skolan.




Bildbeskrivning:
Lisa och Julia håller i en korg med pepparkakor i. Ett mjöligt bord emellan personerna, med mjöl på byxorna.



Bildbeskrivning:
Mårten lägger ut formerna på degen. Lisa tittar in i kameran och ler.

Kommentarer
Postat av: Johan

Haha, peppade att baka pepparkakor =P



Degen är ju godast! =) men vi brukar inte baka så ofta längre.. förr, när jag var liten, då bakade vi varje år och alla tyckte det var jättekul, men nu bakar vi nästan aldrig för ingen tycker det är kul längre.. lite synd på ett sätt..



Köpta peppisar är ju godare tycker jag =)



Bra bildbeskrivning där! =)

2008-12-14 @ 17:00:29
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det låter som ni har riktigt trevligt!!

Blir nästan sugen på att plugga igen.

Ja,Ja jag skojar bara

2008-12-14 @ 21:29:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0