Skoluppgift.

Ja. Den här dikten som jag skrev, eller tankarna kom egentligen från bildn när jag satt och målade. Men den har en koppling mellan min skoluppgift på universitetet och känslorna som jag fick då jag målade. Varje dag gömmer översakningar, känslor, erfarenheter, som man inte är medveten om. T.ex. Att måla. Det var något jag tydligen tyckte var kul, något jag ville hålla på med och inte vile sluta. Även om jag inte vet hur jag gör bilderna och olika tekniker som många konstnärer vet, tyckte jag ändå att det var kul.

Men ändå. På universitetet pratade vi om personligheter och sånt. Snarare om människan och jaget. Vi fick se på en film där många moraliska frågor. T.ex. Är rätt att ge livstidsfängelse till en man som dödat för 20-30 år sedan? Personen i fråga var en SS officer under andra världskriget. Men folk började ställa frågan: "Är han samma person som han var då?"  och var det rätt dåå att ge honom fängelsestraff. Han var ju inte samma person påstod man.  Massa sådana moraliska frågor och filosofiska frågor om människan,. Kunde personer förändras och vad är Jaget? Är det minnet,, själen, medvetandet och sådant. Intressant är det i alla fall. Många frågor kan besvaras genom religion, men inget vet det rätta svareet och ingen kan helt säkert veta heller.

Jaja. Allt jag kan göra är väl att kolla upp vad jag tror och vet. så det får väl bli det. Men intressant är det i alla fall. Skriv gärna vad ny tycker och tänker. I och med mina tankar och känslor som förändras varje dag är jag inte ens säker på vad jag känner och vill i framtiden. Många saker vill jag göra och allt är roligt på samma gång och på sitt sätt. Så jag får väl se vad som händer. Men det börjar närma sig höst och även om det är långt kvar, går tiden så fort att man inte vet vad som kommer att hända. Man måste hitta på något och det kan vara bra med flera intressen.

Hoppas ni vet vad ni vill göra. Jag får brottas med mitt jag ett tag och se vad jag vill göra i framtiden.

// Lisa

Kommentarer
Postat av: Johan

Jag tycker man ska dömmas ändå. Ett brott är ett brott och det ska man sona för. Visst att man kanske har insett vad man gjorde då osv. men man har ändå gjort det och bara för att man inser det har man ju inte gjort det ogjort, så något straff bör man få.

2009-02-03 @ 15:27:28
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0