högskoleprovet

Jaha. Det var ett tag sedan jag skrev.

 

Helgen har vart ganska okej. På fredag eftermiddag var vi hos vår lärare och fikade, efter föroläsningarna på universitetet. Då kunde man lugnt säga att våren inte längre var kvar i det värmländska landskapet. Det snöade. Från morgon till Kväll. Oturligt nog åkte vi inte bil heller, utan buss. Så vi fick pulsa till skolan liksom alla andra studenter. Det var dessutom nära att vi inte hann med bussen. Jag och en klasskamrat fick reda på det en kvart innan att vi skulle åka buss, så det blev att skynda sig. På med kläderna, pcaka ned datorn och andra tillbehöriheter. Men det fanns fortfarande några grejer som jag saknade och som jag inte hann ta med mig. I alla fall.

 

Vi slutade ungefär vid 11 och sedan skulle vi åka till vår lärare. På vägen dit stannade vi på systembolaget för att köpa en present till honom. VI kom dit våta, frusna och en aning hungeriga. Lägenheten såg ganska trevlig ut. På sista tidenhar jag också velat ha en lägenhet. Inte för att bo i den. Jo det villl jag också, men jag har velat deckorera den, inreda den på mitt sätt, som jag vill. Och det sög i mig när jag och en vän skulle till Ikea och hitta grejer till kompisanen lägenhet. Jag var så sugen på att göra mitt hus fint och så. Men i alla fall. Lärarens hus var fullt av böcker. Det var inte en hylla utan flera stykna som fyllde väggarna.m Han hade runt 2000 böcker. När vi tittat färdigt på hans lägenhet och inglasade balkong, satte vi oss och åt först lite bröd med diverse pålägg, sedan en bulle, med kaffe, och sendan kakor, och efter det trugade han oss på jordnötter och godis. Då var man rätt så mätt och åt någon nöt eller två för artighets skull. Läraren hade också skrivit ut lite foton som han tog på klassen i början av förra terminen. När vi vikat färdigt traskade vi tillbaka till busshållplatsen i all tråkig, blöt slask och åkte hem.

 

Väl hemma började jag få en ångest inför högskoleprovet. Jag kunde inte sluta tänka på den och inte kunde jag sluta vara nervös. Kvällen ägnades  åt att ta det lugnt och sysselsätta mig så att jag inte gick och grämade mig i provet redan dagen innan. Annars hände inte så mycket på fredagskvällen.

 

På lördagen vaknade jag tidigt. 06.30 vaknade jag. Det var till och med tidigare just den dagen än på vardagarna, men det berodde på att jag skulle med bussen till Karlstad. Jag fick börja lite senare än de andra eftersom bussen kom precis efter provets början. Annars hade jag behövt vakna klockan 5 på morgonenen för att ta bussen vid 6. Det hade inte varit kul. Högskoleprovet bestod i alla fall av NOG som är mattedelen. Ganska svårt när man inte har några hjälpmedel förutom daisy, vilket inte är någon hjälp alls eftersome man inte räknar i saken. Det delprovet ska man inte räkna ut heller, utan bara svara på om man kan eller inte kan räkna ut uppgiften. ELF är engelsk läsförståelse. Den var ändå helt okej. Den gjorde jag först. Sedan finns det en del som är LÄS som är bara svensk läsförståelse. Bortsätt från att det var ganska tråkiga texter så gick det väl bra helt okej med den. Men det är ju inte säkert förrän man fått resultatet i handen. Den sista delen, som består av ORD. Gäller bara att kunna massa ord. Kan man massa ord är det bra. Det gäller också att kunna jämföra, dela på orden, skilja på substamtiv och verb och sånt. Man delar inte ord utan man delar orden mest för att kunna se vad det egentligen är. Jag fick lite mer tid och jag fick dessutom sluta lite tidigare. Vi som är synskadade i alla fall gravt synskadade gör inte diagram och tabeller och sånt. Det är faktiskt riktigt skönt. Men som kompensation har vi flera matteuppgifter. Det kan vara lite jobbigare.

 

När provet var slut åkte jag hem, men inte förrän vid åtta tiden. Så van som jag är vid att buss och spårvagnar ska komma rätt ofta hade jag ganska dåligt med tålamod och eftersom det var kallt orkade jag inte stå länge i bussstationen. Det var faktiskt en högst oturlig eftermiddag. Jag kom till tågstationen för sent för ett tåg. Den hade gått för tio minuter sedan. Därför gick jag till bussstationen och väntade där. Men bussen var sen och därför gick jag tillbaka till tågstationenen. Dessutom skulle bussen inte komma förrän strax innan sju. Men när jag kom till tågstationen hade tåget till kristinehamn åkt redan. 2 minuter innan när jag kom fram. Därför gick jag till bussstationen igen. Då förväntade jag mig också att bussen skulle komma strax innan sju. Men inte då. Så jag fick vänta till 20.15 för att bussen innan åkte 18.15. Jag blev alltså inte hemma förrän strax efter 21. Söndagen flöt på utan problem, för att jag inte gjorde så mycket.

 

Ha det så bra till nästa gång!!

// Lisa


Kommentarer
Postat av: jenny

oj oj oj :)

2009-03-31 @ 16:39:24
URL: http://jeannu.blogg.se/
Postat av: Johan

Usch, segt att vänta sådär länge!

2009-04-04 @ 23:28:08
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0