Kina - Hongkong

Hejsan alla folk! Det var ett tag sedan jag skrev, nästan två månnader. Men insperationen tog plötsligt stopp och en månads frånvaro från Sverie bidrog också till frånvaron från bloggen eftersom jag inte har någon dator, annars hade jag skrivit när jag vart där. För att inte inlägget ska bli allt för långt, så gör jag några delar av resan. Så jag hoppas ni kommer gilla det. Det är visserligen långt efter resan, men det är först nu insperationen kommer igång.

Honkong!

Att spendera nästan 1 dygn på resan är väldigt uttröttande, även om man får sova mycket under flygturen. Vid lunchtid var vi I landvetter och checkade in. 1 timma väntade vi och sen fick man vänta lite till vid gaten. Som tur hade man Taxfree området att strosa omkring i och titta lite. Jag köpte inget, även om jag skulle vilja. Jag visste att det skulle bli tungt under ditvägen och dessutom skulle vi fylla våra resväskor med massa onödiga saker när vi anlände till HongKong.

Vi kom fram till Frankfort vid 16-17 tiden och fick vänta 1 timma till innan vi kunde åka iväg igen. Under tiden vi väntade köpte mamma en flaska vatten som vi delade på. 3 £ kostade den. Hade vi köpt en flaska var till mig, mamma, pappa och min lillebror hade det kostat över 100 spänn för lite vatten. Men sådana är priserna och de måste man följa, för att folk använder vattenflaskor för att gömma sina sprängmedel. Apropå vätska glömde jag faktiskt att ta ur något ur min väska, fast inte i den här flygplatsen dock. Kommer i del 3. Några klunkar var av den flaskan och sen var den slut. Mer hann vi inte föra i Frankfort, för sen steg vi på det väntande planet till Hongkong och 12 timmars sittande i en liten fjuttig flygstol tillsammans med flera hundra andra passagerare.

Vi anlände kl. 11.50 HongKong tid. Under resan dit sov varken jag eller min lillebror särskillt mycket. Mamma och pappa kunde sova rellativt okej. Men min lillebror var väl antagligen så hyper att han inte kunde sova alls. Ingen sömn på flyget berättade han senare för mig. Det blev inte så svårt att anpassa oss för den förändrade tidzonen eftersom vi hade sparat lite sömn. Vi åkte kolletivt till vårt område och tog taxi sista biten eftersom den inte åkte hela vägen upp till vårrt hotell.  Taxiresan var billig, men å andra sidan var sträckan inte så lång heller. I Sverige hade den sträckan säkert kostat 80-90 spänn.

Hongkong kan man inte säga är en stad med mycket sol, snarare med mer värme och klibbig värme. Det fick oss att svättas och och vi inte svättades så spelade det ingen roll för kroppen blev klibbig av ala avgaser och fuktig värme ändå. Solen tittade inte fram så ofta. Någon minut här och där och sedan ar den väck. På eftermiddagen -kvällen började det regna. Olyckligtvis hade vi inget paraply, så vi var tvugna att stå under tak i någon timma. Men vad hjälpte det. För alla kineser kom in med paraply och stod under tak. Allt vatten som hamnat på paraplyt hamnade någon annanstans, som på våra fötter knän ben, huvuden. En liten tröst var väl att man inte stod i regnet och blev dyblöt, för det öste verkligen ned. Under de första dagarna gjorde vi inte särskilt mycket. Vi köpte inte mycket heller. Bara 2 par komverse skor, ett par till mig och ett par till min syster. Jag fick ett par svarta med ljusgråa ränder på. Ganaks coola. Min syster fick ett par ljusa skor där det stod något på, något med "maniac " när vi kom hem från Kina. Resten av dagarnades åt att hitaa i standen, kolla runt, hitta till hotellet, hitta till hotellet, hitta till hotellet och hitta till hotellet. Det tog 6 dagar att hitta runt i Hongkong och då hade vi kommit hem från vår första resa.

Bortsett från att vi försökte hitta till hotellet var vi i hamnen och tittade på kändisarnas fingeravtryck på marken. Endel gjorde stjärnor och min lillebror tyckte särskillt om Bruce Lees stjärnasom han tog kort på från alla vinklar det var möjligt ifrån. Vi hittade också till resecentret där alla resebyråer fanns. Där var vi i två dagar och bokade in oss på turen till Shanghai och städerna runt om.

 

Så första turen till Shanghai och städerna runt om, blev en tidig morgon. Vi vaknade vid fem för att sedan åka till flygplatsen vid sex, Det blev en rätt bra resa, där vi fick se en massa saker, men det får ni inte veta förrän i del 2.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0